Lang niet elke parkeerplaats krijgt laadpaal, ondanks plan om uitstootvrij te rijden

De gemeente denkt dat in 2030 maar één van de vijftien openbare parkeerplaatsen in de stad een laadpaal nodig heeft. Daarmee zou een ‘voldoende dekkend laadnetwerk’ ontstaan voor al het autoverkeer, dat dan volledig elektrisch rijdt of op een andere manier uitstootvrij is. 

Raadsleden Süleyman Koyuncu (DENK) en Daan Wijnants (VVD) vroegen wethouder Melanie van der Horst of het vanwege alle problemen met de elektriciteit in de stad wel realistisch is om in 2030 genoeg laadpalen aan te leggen. Van der Horst denkt van wel, schrijft ze in antwoord op hun vragen.

“Het is niet het doel om alle parkeerplaatsen te voorzien van laadpunten”, stelt Van der Horst. ” Het doel is om een voldoende dekkend laadnetwerk verspreid over de stad aan te leggen. Naar verwachting is er gemiddeld 1 laadpunt per 15 parkeerplekken nodig in Amsterdam in 2030 om een voldoende dekkend laadnetwerk te realiseren zodat iedereen kan laden “

De gemeente denkt namelijk dat er op een dag gemiddeld vier verschillende auto’s bij elke laadpaal staan. Dat betekent dat eigenaren van elektrische auto’s hun auto dus regelmatig zouden verplaatsen. Bovendien zouden de elektrische auto’s ook veel op ‘privaat terrein’, in de praktijk dus opritten van huizen of parkeergarages van appartementen, opgeladen worden. Verder verwacht de wethouder ‘een breder aanbod van laadvoorzieningen in de mix van laadinfrastructuur’. Ze doelt waarschijnlijk op snelladers bij tankstations. 

“Op dit moment worden er geen problemen voorzien voor de volledige uitrol van publieke laadpalen in Amsterdam”, stelt Van der Horst. “In sommige wijken moet daarvoor wel het net verzwaard worden in de toekomst. Maar dit zal vooralsnog tijdig gebeuren in lijn met benodigde uitrol van laadinfra, wat is opgenomen in de uitbreidingsplannen” Het plaatsen van nieuwe laadpalen moet vanaf volgend jaar ‘strategisch en datagestuurd’ gaan, zodat er meer laadpalen worden geplaatst als het energiegebruik hoger is.

Het autobezit neemt af in de stad, maar het aantal inwoners neemt toe. De gemeente verwacht daarom dat er in 2030 iets meer dan 250.000 in Amsterdam geregistreerde elektrische auto’s inclusief taxi’s en rond de 20.000 bestelvoertuigen zijn. Het plaatsen van de laadpalen zou nu ‘op schema’ liggen. Het plaatsen van de laadpalen wordt gedaan door het bedrijfsleven. De gemeente verwacht zelf per jaar wel ongeveer drie miljoen euro uit te geven aan personeelskosten en projectkosten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *