Vanwege een verdachte situatie is een deel van Schiphol Plaza afgezet. Het is nog onduidelijk wat er precies aan de hand is.
Later meer.
Het nieuws uit de hoofdstad
Gemeenteraad debatteert over voorjaarsnota, statiegeldautomaat op Centraal Station en archeologen stuiten in Nieuwe Kerk op unieke vondst. Dat en meer in het AT5 Nieuws van dinsdag 6 juni, gepresenteerd door Fabiënne Mucuk
De automaten lijken op de apparaten in de supermarkt, maar bijzonder is dat je het statiegeld teruggestort krijgt via een Tikkie. Je scant de QR-code van de machine en krijgt zo het statiegeld overgemaakt op je bankrekening. “Goed plan”, vertelt een voorbijganger. “Want hier wordt veel gedronken en de bakken zijn overvol”, vervolgt hij.
Twee meisjes zijn aangenaam verrast, nadat ze hun flesjes hadden ingeleverd. “Ja, het ging hartstikke makkelijk”, vertelt ze. Haar vriendin moet lachen als er gevraagd wordt wat het heeft opgeleverd. “Ja, dertig cent, nou super”, lacht ze. “Kunnen nog geen nieuw flesje van kopen, maar het is wel gewoon dertig cent”.
Iets later komen twee verbaasde Duitse toeristen aangelopen, want een statiegeldautomaat op het station is voor hun uniek. “In Duitsland heb je ze alleen in de supermarkt. Maar het is een goed idee om ze in het station te zetten”, vertelt de Duitser. In totaal staan er drie statiegeldautomaten in het station. Twee in de IJpassage en een in de Westtunnel.
Naast de automaten op het Station heeft de gemeente meer maatregelen genomen tegen de overlast, zo worden in het Centrum de afvalbakken sinds kort met andere sloten vergrendeld, zodat ze minder makkelijk open kunnen gaan.
Ook is er een proef gestart om afvalbakken te voorzien van doneerringen . Door het plaatsen van de ringen verwacht de gemeente dat het retourpercentage van drankverpakkingen zal groeien. Je kunt je statiegeldfles of blikje in de ijzeren ring achterlaten, zodat ze makkelijk mee te nemen zijn voor anderen.
Amsterdamse ondernemers willen meer tijd krijgen om over te gaan op emissieloos rijden. Ze reageren hiermee op nieuwe plannen van het stadsbestuur. Vanaf 1 januari 2025 is het in bepaalde gebieden in de stad alleen nog maar toegestaan te rijden met een zakelijk voertuig dat geen schadelijke stoffen uitstoot. Hieronder vallen onder andere bestelauto’s en vrachtwagens, die voor veel ondernemers in de stad onmisbaar zijn. MKB Amsterdam laat aan NH weten de verduurzamingsplannen van de gemeente te steunen, maar zet grote vraagtekens bij de haalbaarheid van het plan.
Ondernemer Jacob Nawijn heeft zestig busjes om bedrijven van fruit te voorzien. Vijf hiervan zijn nu elektrisch. “Als duurzame ondernemer wil je de doelstellingen om Amsterdam klimaatneutraal te maken omarmen, maar wat ontbreekt is de wil vanuit de gemeente om samen te werken.” Nawijn doelt op de regels die bij de ondernemers worden neergelegd als ‘gegeven’. “De uitvoering, over hoe Amsterdam het haalbaar gaat maakt, daar hoor je minder over.”
Voor voertuigen met nieuwe kentekens gaan de regels meteen in. Heb je een nieuw kenteken vanaf 2025, dan mag je dus niet vervuilend rijden in de uitstootvrije zones. Voor de rest gelden termijnen. Volgens verantwoordelijk wethouder Melanie van der Horst zouden mensen die nog niet toe zijn aan een nieuwe auto of scooter namelijk langer de tijd moeten krijgen.
De uitstootvrije zones gaan gelden voor bestelauto’s, vrachtwagens, taxi’s, brom- en snorfietsen en voor de pleziervaart. De zones verschillen per type voertuig. In het geval van brom- en snorfietsen gaat het om bijna heel Amsterdam, met uitzondering van landelijk Noord. Bij voertuigen met vier of meer wielen gaat het om het gebied binnen de ring. Mensen met personenauto’s hoeven zich (nog) niet druk te maken om de regels; daarvoor is nog geen zone bedacht, omdat er nog geen landelijke regelgeving voor is.
Voor de bestelbusjes, en dus ook de busjes van Nawijn, geldt dat bestaande voertuigen met emissieklasse 5 mogen blijven rijden binnen de A10 tot 2027. Hebben ze emissieklasse 6, dan mogen ze een jaar langer blijven rijden binnen de ring.
“We willen weten hoe infrastructuur erop gaat worden ingericht, want op dit moment is het nog niet realistisch”, zegt Nawijn. Guido Frankfurther, vicevoorzitter van MBK Amsterdam, vraagt zich ook af of het haalbaar is. “Dat zit vooral in de oplaadcapaciteit – er zijn nog te weinig laadpalen -, de beschikbaarheid van de elektrische voertuigen én de beschikbaarheid van stroom.”
Nawijn hoopt bijvoorbeeld op elektrische voertuigen met een hogere actieradius. Die van hem halen maximaal honderd kilometer, waardoor het weleens voorkomt dat een bus stil komt te staan. De benodigde busjes bestaan nog niet, zegt hij.
De zorgen van de ondernemers spelen al langen. In onderstaande reportage uit 2021 vertelt Nawijn ook over het verduurzamen van zijn bedrijf voor de uitstootvrije zones. Tekst gaat verder onder de video.
Volgens Frankfurther is het wel zo dat de markt enige druk nodig heeft om zich aan te passen, “maar dat moet wel in goede verhouding zijn.” Nawijn benadrukt dat de wil van de ondernemers er echt is. “Het is peperduur, die busjes. Ik kijk soms naar mijn balans en denk: shit.” Volgens hem is het daarom fijn dat je als ondernemer geleidelijk kan investeren, en dus is het goed dat er overgangsregelingen zijn. “Maar mocht het blijken dat het niet haalbaar is, dan moet die deadline versteld worden.”