
De gemeente Amsterdam heeft vorige week per ongeluk honderden facturen dubbel betaald. Deze fout leidde ertoe dat er in totaal 21 miljoen euro te veel is overgemaakt aan leveranciers. Bij de zogenoemde zaak rond de dubbel betaalde facturen in Amsterdam ging het om een menselijke vergissing in het nieuwe betalingssysteem. Inmiddels is een deel van het bedrag teruggestort, maar de gemeente neemt extra maatregelen om herhaling te voorkomen.
Op 19 augustus is er een fout gemaakt bij de verwerking van facturen. Volgens wethouder Hester van Buren stond er per ongeluk een functie in het systeem aangevinkt die niet geactiveerd had mogen zijn. Hierdoor zijn 667 facturen dubbel betaald. Het gaat om betalingen aan 583 leveranciers waar de gemeente al langer mee samenwerkt.
De volgende ochtend werd de fout meteen ontdekt. Inmiddels hebben leveranciers al ongeveer 8 miljoen euro teruggestort. Van Buren benadrukt dat er geen problemen worden verwacht bij het terugbetalen van de overige bedragen.
Om soortgelijke problemen met de Amsterdam dubbel betaalde facturen te voorkomen, heeft de gemeente extra controles ingebouwd in het betalingssysteem. Daarmee moeten fouten sneller opgespoord kunnen worden. Volgens Van Buren moet het systeem zo “robuuster” en betrouwbaarder worden.
Het is niet de eerste keer dat er betalingsproblemen spelen. Begin dit jaar stapte de gemeente over op het Amsterdam Financieel en Inkoop Systeem (AFIS). Doordat oude facturen niet op tijd werden verwerkt, liep de achterstand op tot 200 miljoen euro. De recente fout met dubbel betaalde facturen in Amsterdam laat zien dat de controle op het systeem nog altijd tekortschiet, zo stellen critici.